Keep calm and remain socially awkward.

Idag blir en bra dag!
Vaknar till solstrålar genom takfönstren och har inga måsten förrän kl 16. Löjligt lyxigt!
Ska fortsätta skriva på mitt kandidatarbete, vore skönt att få det klart nu.
Tror inte att jag riktigt berättat nåt om arbetet här, men jag har i alla fall haft lite trög start på det. Har läst typ 150 olika vetenskapliga artiklar om diverse olika ämnen. Hade nämligen väldigt svårt att bestämma inriktning först, velade fram och tillbaka och påbörjade faktiskt 3 olika...(!)
Nu landade jag i att skriva om Babesia, en blodparasit som vi inte har i Sverige (ännu) och som sprids via fästningar till både däggdjur och vissa fåglar. Även människor kan drabbas. Den orsakar stor skada på de röda blodkropparna med risk för anemi (blodbrist) som följd, samt även multipel organsvikt och död. Kinda sucks.
Med klimatförändringar är det en inte alltför otrolig sanning att den fästing som främst sprider sjukdomen även kommer etablera sig här i Sverige, vilket skulle göra sjukdomsläget ett helt annat än vi har idag. Babesia är besläktad med till exempel Borrelia och Malaria, så det är en nasty little fucker vi pratar om. Återkommer när jag kommit längre i mitt arbete! :)
Innan jag nischade in mig så läste jag massor med artiklar om både hästhållning, vilda djur och anthelmintika-resistens, så en liiiten del av mig skulle vilja skriva om det också. Men vi får väl se...

Nu ska jag mysa lite med Bestarna. Sen ska jag åka till stallet och pyssla med den andra barnen. 


Två nöjda sommarhästar på ferie i Nordvärmland. Hoppas på några sköna, lediga veckor där i år igen.

Folk undrar ofta hur jag hinner både plugga, jobba, ha två (stora) hundar, ha två hästar och vara kåraktiv samtidigt, men jag gissar att det till viss del beror på att jag inte är särskilt intresserad av att umgås med andra människor. Låter krasst, jag vet, men jag är asocial sedan födsel typ. Mitt sociala behov blir tämligen täckt av jobb, skola, stall och kåren. Så när andra "umgås med kompisar" så gör jag andra saker. Tror jag.

Fast vissa människor skulle jag definitivt vilja hänga mer med! Jag är dock ganska selektiv, vilket jag tror beror på att för mig så är socialt umgänge något som generellt kräver en ansträngning från min sida. Det är påfrestande och lite som att jobba utan lön, typ. Men jag skottar mycket hellre ut ett helt stall med vinterbäddar än går på en fest där jag inte känner nån. 



Så det är inte så jättemånga människor jag känner att jag kan umgås med utan att det känns som att jag måste anstränga mig... Det låter förmodligen helt befängt för nån som "gillar att lära känna nya människor" eller liknande, och på sätt och vis gör väl jag också det. Men min enorma blyghet från barndomen bidrar nog till att det obekväma med situationen överväger den eventuella sociala vinsten.

Men därmed inte sagt att jag inte BRYR mig om mina medmänniskor, för det gör jag enormt mycket! Jag ställer altid upp om någon behöver min hjälp eller tröst, så det handlar inte om att jag per se ogillar människor.
Jag vill bara inte gå på mingelfest med dem.

Men för att klargöra: Ms Fluff och Ms Camel Lady - er vill jag ALLTID hänga med! :-)



Kommentarer :

#1: Galna kameltanten

Men du är väl för go'! :) Dock saknar jag en kamelvinkling i kandidatarbetet... De är säkert immuna mot den där lille fuckern.

Svar: Ska göra en separat kamelstudie tänkte jag. Kanske en MFS. Kanske kan bli en del av ditt nya forskningsprojekt. ;-)
Kinixen

skriven

Kommentera inlägget här :