Tenta - check!

Japp, tentan som jag skrev förra veckan har trillat in på poängkontot - så himla skönt att ha det avklarat! En mindre att bekymra sig för helt enkelt.
Om allt går enligt planen kommer det bli många högskolepoäng för Fröken Veterinärstudent i vår. So far, so good.

Uno är risig i kistan. Började rida ut idag, men när vi hade kommit ungefär 1km så bajsade han första gången och sen fortsatte det... När det bara rann ur honom efter ytterligare ett par kilometrar fattade matte beslutet att skippa ridningen helt och hållet. Så det blev en promenad tillbaka till stallet med en ganska trött Unoped. Väl hemma igen pysslades Uno om rejält. Han hade lätt förhöjd temp (38°), men han åt och drack så jag är inte särskilt orolig.
Tror att det helt enkelt beror på en sämre batch av hösilage. Den balen kasserades tämligen omgående, men vi hann ge lite av den innan vi såg att den var dålig.
Hur som, har stallet imorgon bitti så då ska jag kolla läget med sjuklingen. Håll en tumme!

En söt Unoped häromdagen.


Nu ska jag krypa till sängs. Imorgon (och på söndag) är det jobb som gäller. Hurra.
Eller inte.

Kommentarer :

#1: Viktoria

Hejsan! Jag är en tjej som bor i ö-vik som ända sedan jag var lill-liten har velat bli veterinär och drömmer om det även idag! Och jag är väldigt djurintresserad men mest hästintresserad, och undrar om den hästen du bloggar om, Uno, är det din egen häst? Jag funderar över om när man går på SLU, kan man ha egen häst då eller blir det dyrt? Med tanke på alla lån som blir så undrar jag om det funkar att ha egen häst?

Tacksam för svar eftersom jag försöker lägga upp en liten ''budget'' tills dess att jag börjar på SLU! :D

Svar: Hej!Ja, Uno är min egen häst. Även Rulle som dyker upp här är min, så jag har alltså två hästar samtidigt som jag pluggar. Det är inte helt enkelt kan jag säga, men för mig funkar det tack vare extrajobb och en snäll sambo. :-)
Man blir inte rik på CSN, men om man kan leva snålt, kanske jobba lite extra och hitta kollektivstall som inte kostar skjortan så funkar det fint att ha häst samtidigt som man pluggar.
Ett alternativ om man inte får det att gå ihop ekonomiskt är ju annars att bli medryttare på någon annans häst. Det har jag flera kompisar som är och då har de "egen häst" 2-3 dagar i veckan, betalar en liten slant varje månad och slipper ändå de stora utgifterna/ansvaret.
Om du vill komma ner till Uppsala och se hur det är att gå på veterinärprogrammet finns det för övrigt möjlighet att hänga med en student en dag för att se vad man gör: http://www.slu.se/sv/utbildning/traffa-slu/skugga-en-student/
Hoppas du fick lite svar och hör av dig igen om det är nåt mer du funderar på!
:-)
Kinixen

skriven

Kommentera inlägget här :